Zelfkijken: van “wat als” tot makelaardij van de toekomst
Tussen alle dagelijkse activiteiten en langlopende campagnes, gaat het regelmatig over strategische vragen. Onderwerpen die pas op de heel lange termijn spelen.
Zo stelde makelaar Jacco van der Houwen in 2018 een simpele vraag: “Wat als mensen hun bezichtiging gewoon zelf konden doen?”
Het idee: het bezichtigen van een huis, gewoon zelf. Geen makelaar in de buurt.
Een terughoudende makelaar ziet dan meteen de beren op de weg. Wat als na een bezichtiging de tv van de muur verdwijnt? Wat als het slot het begeeft op zaterdagavond om half acht? Wat blijft er over van mijn rol als makelaar? En zijn klanten hier eigenlijk al klaar voor?
De makelaardij is een prachtige branche, vol open en energieke mensen – maar als het over bedrijfsvoering gaat, vaak ook behoudend. Zo niet de Van der Houwens, die gaan hier juist van áán. En ik toevallig ook 🙂
In de avonduurtjes bouwden we aan een systeem dat bezichtigingen volledig automatiseert: identiteitscontrole van de kijker, planning via een slimme agenda, en natuurlijk de bediening van een smartlock.
Jacco had een leegstaand huis in de verkoop, dus niemand hoefde bang te zijn voor risico’s. De ideale testomgeving was een feit.
Van idee naar werkend systeem
Wat volgde was de typische weg van innovatie: momenten van enthousiasme afgewisseld met praktische problemen. Sloten die letterlijk van de deur vielen, portiekdeuropeners die niet wilden meewerken, klanten die het nog te spannend vonden en bezichtigingen waarbij de voordeur niet open ging.
Maar ook: kijkers die zo enthousiast waren dat we wisten – dit werkt.
Langzaam groeide het systeem. We voegden sms-meldingen toe, automatische reacties op Funda-aanvragen, feedbackverzoeken na bezichtigingen, communicatie met bewoners en dashboards voor verkopers. Alles met één doel: de beleving verbeteren – voor kijker, verkoper én makelaar.
Geen innovatie om de innovatie
Is dit innovatie om de innovatie? Nee, dit was ondernemerschap.
Makelaars besteden traditioneel veel tijd aan repeterend werk: tientallen bezichtigingen per week, veel reistijd, veel herhaling. Zelfkijken heeft de bedrijfsvoering volledig op de kop gezet. We gebruiken technologie om juist die tijd terug te geven aan wat er echt toe doet – persoonlijk contact, adviseren, verbinden.
Een nieuwe klantbeleving
Voor verkopers verandert er ook iets wezenlijks. Zij kunnen in een persoonlijk dashboard 24 uur per dag volgen wat er gebeurt: Wie heeft gekeken? Zijn er nieuwe aanvragen? Wat vonden mensen van ons huis?
In een traditionele makelaardij kunnen misschien 10, 20, 30 mensen bezichtigen, de rest krijgt een mailtje dat er geen ruimte meer is. Nu is er geen limiet meer: nooit meer verlies je die ene unieke bieder vanwege de volle agenda van je makelaar. Er zijn woningen geweest met meer dan honderd zelfbezichtigingen, en dat zie je zeker terug in de biedingen.
En misschien wel het belangrijkste: de schaalbaarheid. Veel meer kijkers, betekent veel meer potentiële klanten voor aankoop op verkoop. In plaats van achter klanten aan te rennen, presenteer je je eigen concept aan een veelvoud van prospects. Je vergroot je vliegwieleffect.
Innovatie – de conclusie
Innovatie ontstaat niet in een laboratorium, het bestaat niet altijd uit ingewikkelde technologie. Het begint met ondernemers die durven te denken: wat als…
Door hun bedrijf slimmer in te richten en bestaande technologie in te zetten voor nieuwe toepassingen, kwam van der Houwen uit op de makelaardij van de toekomst.
En het is nog lang niet klaar. Kijk dus niet verbaasd op als een AI-expert binnenkort alle vragen over een huis beantwoordt, gebaseerd op foto’s, documentatie en alles wat de bewoners over het huis hebben verteld. Een nieuwe innovatie, weer een stapje verder in klantbeleving en schaalbaarheid.
Praktisch – wat kan ik hiermee?
Welke stappen kan jij in je bedrijf zetten richting schaalbaarheid? Wat zou de beleving van jouw klanten radicaal verbeteren? Hoe zou jij een vliegwieleffect kunnen realiseren?
Probeer eens een paar wat als… vragen te stellen. Er hoeft niets uit te komen, gewoon als oefening. En als je er genoeg stelt, dan komt op een dag dat geniale inzicht vanzelf.
Wil je een paar moeilijke vragen? Neem gerust contact op.
Zoals gezegd begon dit verhaal al in 2018. Ik wilde al heel lang over deze mooie innovatie vertellen. Oop 10 oktober 2025 won Makelaardij van der Houwen de Award voor Innovatieve Makelaar van Nederland. Extra reden om hier iets over te delen.